Saturday, 27 August 2011

Nenek, I love you.


Assalammualaikum.
Salam sejahtera.


Aku mahu cerita sedih sedikit. Izinkan aku ya?




Nenek kesayangan aku berada di hospital UM, PJ. Kerana terdapat masalah di ususnya. Operation telah dijalankan beberapa kali. Bila kupandang mukanya seperti tiada apa, tetapi sakitnya sebenarnya serius. Doktor bilang dia hanya anggarkan dua tahun tempoh hayatnya. 


Ouch. 


Sadis sekali bila hidup boleh dianggar-anggarkan begitu oleh manusia. Tapi, tak apa. Hidup mati ini merupakan kuasa mutlak Allah, tuhan yang Maha Esa.
Berdoa, berharap, berusaha. InsyaAllah Allah berikan yang terbaik buat kita. InsyaAllah ya? If God’s willing.
Ramai yang bertanyakan, pulang raya di mana tahun ini. 


Rayaku di hospital sahaja mungkin. Tidak mengapa, asalkan boleh menemani nenek yang tersayang. Satu-satunya grandparent aku yang masih hidup. Yang lain sudah pergi. Nenek yang selalu mengajarkan aku cara untuk hidup. Biarpun dia tidak bersekolah dulu kerana Jepun menyerang, jelas sekali nenekku begitu pandai sekali. Ilmu di dada begitu mampat. Solid.
Bila difikirkan kata-kata doktor tentang kesihatannya, lemah sekali jiwaku. Seperti tak percaya. Nenek mungkin akan berlalu pergi tak lama lagi. Sedih. Luluh jantung. Mencucuk-cucuk.
Aku doakan yang baik-baik sahaja buat dia. Apa yang bakal terjadi, Allah lebih tahu yang mana lebih baik buat kita semua. Belajar untuk tidak menyalahkan takdir. Lumrah manusia. Setiap yang hidup harus mati. Semoga dia tenang bila tiba masa dia pergi nanti. Semoga bekalan amalannya cukup untuk tidak menyakiti dia di sana nanti. Amin.
Nenek, I love you.


Qistina Ariff xx

2 comments:

Beela Latif said...

waalaikummussalam..
insyaallah,nenek qis akan sihat seperti sedia kala..
kte doakan agar semuanya selamat..
be strong..setiap yang berlaku ada hikmah disebaliknyer..

miss.Qiss said...

terima kasih sayanggg! InsyaAllah ya? *hugs :)